Bram
Ik hoop dat je even de tijd neemt om dit door te lezen. Met jouw antwoord doen jullie jezelf te kort op positie nauwkeurigheid denk ik:
- ik heb mijn navigatie pijltje op mijn S10+ nog nooit naast de route zien staan. En dan staat ie nu heel stabiel precies op de parallelweg.
- Het pijltje heeft dit hele stuk precies de parallelweg (N2) gevolgd, i.p.v. een offset van de hoofdrijbaan (A2) helaas geen filmpje.
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is, maar hier lijkt mij iets anders aan de hand dan een 'warrig onnauwkeurig gps' signaal.
Zie deze post: https://forum.flitsmeister.nl/d/1911-traject-controle-arendonk-ravels-b-wordt-vreemd-aangegeven/2
(helaas geen screenshot, maar in dit geval stond het navi pijltje exact en midden op de oprit/snelweg, en ik krijg een 50 km/h trajectcontrole melding van de rijbaan precies ernaast)
Maar deze 2 gevallen (A2 Eindhoven / E34 Arendonk) zijn exact tegenovergesteld / gespiegeld van elkaar:
- Het geval van de link hierboven E34 rondom Arendonk is het precies gespiegeld aan het A2 Eindhoven geval: pijltje en positie klopt en komt overeen met de navigatie route. Echter, melding krijg ik plotseling van een andere weg (niet eens een zgn parallelrijbaan, ik kan daar nooit komen zonder om te rijden.). Dit geval gebeurde 3 dagen op een rij exact hetzelfde. Als het 'ruis' onnauwkeurigheid op het gps signaal is, verwacht ik het onvoorspelbaar, en niet 3 dagen strak op een rij.
- Het hier beschreven geval op de A2 rijd ik op de parallelrijbaan, maar krijg ik de max. snelheden en meldingen van de navigatieroute op de hoofdrijbaan.
Voor mijn gevoel (als software leek) maakt het algoritme hier vreemde keuzes met het aanpassen van de navigatie route of meldingen weergeven op basis van de bepaalde positie. In deze 2 gevallen is de positie 'spot on', alleen wat FM dan aan deze positie toekent en acties onderneemt is in deze gevallen een beetje vreemd.
De gedachten in het geval A2 Eindhoven omgedraaid: Als het bepalen van de positie dan zo moeilijk is, waarom staat het pijltje dan niet op de hoofdrijbaan op de gevolgde route? Dan zou mijn echte positie als onnauwkeurige positie ruis uitgefilterd moeten zijn en het pijltje op de A2 gewoon op de hoofdrijbaan / naviroute getoond moeten worden. Het positie bepaling algoritme doet echter hier heel goed werk, dat klopt alleen de acties met / rondom de positie niet.
Ik denk dat (in deze gevallen) de positie nauwkeurig en betrouwbaar genoeg was, maar dat in het algoritme vermoedelijk 'slimmere' keuzes mogelijk zijn met het nemen van acties op basis van de positie op het GPS signaal. Lijkt mij dat je in deze 2 gevallen meer op de berekenden positie mocht vertrouwen dan het algoritme nu doet.
(Alles met een S10+, ben inmiddels overgestapt naar een S22+), ik rijd deze routes binnenkort nog wel een keer, als je diagnose bestanden wilt hebben....