Beste FM
Wat zou het gaaf zijn als inmiddels de sensoren en positie nauwkeurigheid van onze smartphones goed genoeg is om een snelheidsadvies voor file en spits te geven en een verkeersdoorstroomadvies in FM te integreren? Hier een 3-tal artikelen en forumdraad m.b.t. dit thema:
Er is een jaar of 10 geleden een weekend met een hele boel auto's achter elkaar file gereden heen en weer met 'slimme kastjes' aan boord.
https://www.ed.nl/weer-en-verkeer/camera-s-registreren-slim-rijden-a270~a6a57f61/
"Automobilisten die op een schermpje worden geïnformeerd over het rem- en uitwijkgedrag van bestuurders vóór hen, kunnen sneller en dus beter reageren. "
https://maartensteinbuch.com/2012/12/14/proeven-met-slimme-autos-veelbelovend/
Doel was om in drukke spits een rustiger verkeersbeeld, minder harmonica effect en files te krijgen.
Verder kwam kwam dit artikel/post tegen van jullie wat me triggerde eens in 'de oude doos' te zoeken:
https://zuidhollandbereikbaar.nl/actueel/innovatieve-pilot-rijadvies-a4-leiden-gestart/
Top idee, ik hoop dat het slaagt, daarvoor zul je wel goed willen weten of iemand ook echt op de parallelbaan rijd of niet. Hiervoor wil ik graag deze draad onder jullie aandacht brengen: https://forum.flitsmeister.nl/d/1929-positie-pijl-staat-op-de-parallelweg-maar-navigatie-blijft-op-de-hoofdweg
Je zult de beschikbare (hoge) nauwkeurigheid nodig hebben, i.p.v. het pijltje aan de route 'snappen': zie deze discussie.
En dan nog dit over de A270: dit stukje snelweg tussen Helmond en Eindhoven is door de automotive Campus vol met sensoren en camera's gehangen.
https://www.infrasite.nl/wegen/2009/02/05/tomtom-start-mobiliteitsproef-rond-snelweg-a270/
Ik hoop dat de onderzoeken en resultaten ergens beschikbaar zijn voor jullie. Het heeft vlgs. mij erg veel raakvlakken met wat jullie nu op de A4 bij Leiden gaan doen.
Twan