Twan
HM paaltjes weergave (deel 2)
- Dit gaat over de weergave van de HM paaltjes nummers in FM nauwkeurigheid.
- Ik weet als gebruiker niet of FM 'onder de motorkap' ook met de weergegeven waardes werkt, want dan zou dit e.e.a. kunnen verklaren aan late meldingen etc.
Situaties:
Weergave bordjes in FM balk bovenin Steeds hoe HM cijfers in FM balk bovenin overeenkomen met passeren van de HM paaltjes naast de weg:
N-weg: 81 km/h actuele snelheid op FM (=22,5 m/s; ofwel 4.44 sec. per 100 mtr)
- tellen vanaf een exacte weergave: "paal 0"
- 1e iets te laat
- 2e nog later.
- 3e overgeslagen (bij passeren blijft cijfer van 2e staan)
- 4e springt exact over naar correcte cijfer, en slaat dus het getal van de 3e over.
- dit patroon herhaalt zich zo constant.
- Idem bij 119 km/h actueel op FM (=33.06 m/s ; ofwel 3.03 sec. per 100 mtr)
Snelweg: 125 km/h actuele snelheid op FM (=34.7 m/s; ofwel 2.88 sec. per 100 mtr)
- tellen vanaf een exacte weergave: "paal 0"
- 1e iets te laat
- 2e overgeslagen (bij passeren blijft cijfer van 2e staan)
- 3e springt exact over naar correcte cijfer, en slaat dus het getal van de 3e over.
- dit patroon herhaalt zich zo constant.
- Niet heel precies kunnen vaststellen, maar het leek er heel erg sterk op, (moest ook nog op de weg letten namelijk ๐ )
Mijn vermoeden:
- FM lijkt dus wel de exacte positie te kennen, maar geeft deze niet altijd correct weer.
- om rekenkracht en energie te sparen is de herbereken/ververs ratio bijv. op 2 seconden met een filter bijv. wel/niet verversen bij ... % afwijking of zo.
- Dan zit je dus bij 2 - 4 - 6 - 8 sec./100 mtr exact op de interval (180 - 90 - 60 - 45 km/h) nu pas uitgerekend, probeer ik morgen uit bij 90 - 60 km/h als ik de kans heb.
- Ik meld dit omdat ik er vanuit ga dat FM de meldingen ook op deze interval/filter weergeeft (verklaard tenminste enkele andere gevallen.)
Ik hoop dat e.e.a. ook uit jullie simulaties naar voren komt. Mocht het alleen weergave zijn, dan kun je gewoon een andere interval kiezen (niet even getal) of uit de actuele snelheid de seconden per 100 meter uitrekenen, en daar je interval variabel op instellen met +/- 0.5 sec. bijv.
Als je dus een HM paaltje mist, komt de waarschuwing dus 200 mtr. of bijv. 8 sec. te laat. En als FM dan met bijv. HSP protocol nog 2-5 sec. nodig heeft om kanaal open zetten, audio instellen, geluidje , stem erbij zoeken en afspelen, dan ben dus al snel 8 - 15 sec. te laat voordat er een hoorbare melding komt.