Welkom op het forum voor de beta versies van de Flitsmeister app!
Het doel van dit forum is om feedback te krijgen van beta versies van de Flitsmeister app op Android en iOS.
Heb je andere vragen, suggesties of opmerkingen? Ga dan naar https://help.flitsmeister.nl

Bij deze weer een update ingestuurd naar de Play Store (momenteel nog in review bij Google) met de volgende wijzigingen:

• Geheugengebruik en performance verbeteringen toegepast. De app zal over het algemeen ook wat sneller opstarten nu.
  • De settings zijn nu te openen als de app op landscape staat via een nieuwe knop.
  • Soms bleven meldingen hangen tot het einde van de rit. Dit zou niet meer voor moeten kunnen komen. Ervaar je dit nog wel? Graag even laten weten!
  • Mislukte ritten binnen rithistorie (omdat er bijv. even geen internet was) worden nu beter automatisch gesynchroniseerd als de app weer start.
  • Instellingen om ambulance en spoorwegovergang meldingen uit te zetten werken weer correct.
  • Aantal UI verbeteringen in de bestaande schermen (kleuren, uitlijning van teksten, afgekapte teksten, etc.).
  • Twan vindt dit leuk.
Ruben-FM heeft deze discussie vastgezet .
    11 dagen later

Update naar 12.3

1. Rit historie geeft melding laatste Rit niet opgeslagen, maar ik mis helemaal geen Rit. Misschien melding door Update?
    2. Landscape instellingen onderste knop is uitloggen? Waarom? Ik had hier liever fm afsluiten gezien (en verwacht)
    3. In Rit historie: om prive /zakelijk achteraf aan te geven moet ik nu Rit openen, omlaag scrollen, knop drukken. Als je na een dag met meerdere ritten /stops moet bijwerken, kan dit ook meteen met een knop of zoiets?
    4. En zou het toch fijn vinden als ik meerdere ritten in het overzicht kan samenvoegen tot 1 Rit. Ik krijg na elke nieuwe opstart en sommige stops ()tankstation bijv.) vaak een nieuwe rit. Dus met bijv. 3 deelritten in het overzicht die ik voor de registratie1als 1 rit wil hebben.
    • Bram heeft hierop gereageerd.

Gisterenochtend de app aanvankelijk totaal niet aan de praat gekregen.
      Bij het opstarten van de app toonde hij mijn huidige snelheid als 30km/h op een 'onbekende weg' ondanks dat ik gewoon stil stond.

Ook de kaart werd niet getoond, navigatie starten onmogelijk. Zowel over WiFi als over 5G.

Uiteindelijk cookies + cache verwijderd en toen deed 'ie het weer. '

Niet perse van deze versie:
        ik heb het opstart piepje aan staan: als melding en extra bevestiging dat FM actief is tijdens rijden.
        Als ik in de rit registratie later in wil vullen prive/zakelijk, dan komt dat piepje ook. Van mij mag het in dit geval achterwege blijven, omdat voor mijn gevoel FM helemaal niet opstart. Slecht dat venster van die rit, verder niks.

Twan

1. Kan zijn dat er een late server sync is maar de call direct erna wel slaagde.
            1. Het is bewust gekozen om hier uitloggen mogelijk te maken aangezien dat qua functionaliteit nog niet mogelijk was in landscape. Je kan wel de app afsluiten met de back knop en dan krijg je die mooie bottomsheet te zien met "sluit de app af". Dus het afsluiten is al mogelijk vandaar dat we gekozen hebben om uitloggen hier te tonen.
            2. Als het goed is krijg je na elke rit een popup/notification om dit gelijk in te stellen per rit. Ik snap dat het een beste klus is om dit te doen bij meerdere ritten, indien je dit niet hebt gedaan via de notification. Dit zou een goede zijn voor verbetering.
            3. Ja klopt maar wordt toch wel lastig bepalen voor ons of bepaalde tussenstoppen daadwerkelijk tot 1 rit behoren. Dan moeten we al met tijden gaan werken. Komt dan best wel veel extra logica bij kijken maar zeker een goed punt om mee te nemen voor een v2

YumeFox Klopt dit de wel wel bekende vast loper. Wij zijn hard aan het onderzoeken wat dit nou veroorzaakt.

Twan Ja klopt maar onze services starten dus wel in de achtergrond op zodat wij die server sync kunnen doen. Dus technisch gezien starten wij op. Ik snap dat het vervelend is we zullen kijken of we hier wat op kunnen verzinnen

• Twan vindt dit leuk.

FM loopt vast bij starten vanuit Widget

Situatie:

1. heb thuis/werk widget op mijn S23+
              2. Druk op werk
              3. FM opent laat meteen route zien, maar alternatieve route knop reageert niet.
              4. iets van 30 - 60 sec.? later komt mijn 'opstartpiep'
              5. FM verdwijnt: android vensterstje "app reageert niet"
              6. FM sluit af, maar navigatie melding en 'FM is actief' meldingen in android zijn er nog.
              7. Widget blijft maar rondjes draaien om reistijd te updaten.
              8. Handmatig wegvegen van de meldingen in het android pull down meldingen overzicht helpt niet.
              9. App gedwongen stoppen, Widget vind weer een tijd.

Als ik dit dan een 2e keer doe vanuit de widget, geen probleem. Maar als ik FM een keer opstart - afsluit en daarna opstart via de widget, zelfde probleem...
              Of het duurt heeeeel lang, het lijkt wel alsof ik FM een paar minuten z'n gang laat gaan, dat het dan uiteindelijk wel goed komt.

Diagnosebestand opgestuurd van twan.....@......
              Het gaat om de laatste 5-6 keer opstarten op 11-07: van huis naar werk. En rond 01.30 uur van onderweg naar huis: zelfde soort probleem: maar toen gaf ie de alternatieve routes heel vreemd weer: bij kiezen van een alternatieve route, verdwenen er 2 alternatieven of bleef het blauwe 'min. reistijd bij de route staan, maar de blauwe lijn toonde FM van een ander alternatief. Indien nodig kan ik van deze situatie wel een screenshot delen.

Bram Ben net een beetje aan het rommelen geweest misschien een kleine clue gevonden van waar het aan zou kunnen liggen..

• App na een paar uur weer opnieuw opgestart, locatie wordt correct getoond, alles cool.
                • App daarna afgesloten en opnieuw opgestart en tadaa. 'Onbekende weg' en geen kaart te zien.
                • Paar restarts, probleem niet kunnen verhelpen.
                • App via Android Settings een 'force quit' gegeven, en na het opstarten werd opnieuw weer mn locatie correct getoond.

Het lijkt er dus op dat tijdens het afsluiten van de app een bepaald process een storing veroorzaakt. Maargoed, ik ben geen software ontwikkelaar verder, dus zou natuurlijk ook iets heel anders kunnen zijn.

• Twan vindt dit leuk.

Het is ons nog niet gelukt om de vastloper na te bootsen op het moment dat we deze willen onderzoeken. In versie 12.4 komen wel wat verbeteringen waarvan we vermoeden dat ze hier invloed op kunnen hebben, dus we wachten die versie even af. De huidige 'fix' is inderdaad om de app even geforceerd af te sluiten via de app instellingen van je telefoon.

Twan Dat klinkt wel heel vreemd ja, ik kan het zo niet nabootsen helaas als ik de stappen volg met de (aankomende) 12.4 versie. Ik zal eens kijken of het met 12.3 wel gebeurd, dan kan dat al een verbetering zijn die er aan komt in de volgende versie namelijk.

• Twan heeft hierop gereageerd.

Ruben-FM
                    Nou dan wachten we 12.4 maar even af, want bij mij loopt 12.3 tot nu toe iedere keer vast na een uur of zo.
                    Ik bedenk me nu dat dit ook vaak gebeurd als ik bel.
                    Proberen jullie eens dec volgende situatie:

1. Fm actief navigatie naar huis of werk
                    2. Gebruik 'ok google' assistent met commando bellen met.....
                    3. FM widget komt over telefoon app heen.
                    4. ik druk dan mrt de hand op de widget om FM naar voren te brengen.
                    5. Voer dan een telefoon gesprek en hang op. (Test evt nog met /zonder meldingen die tijdens het gesprek komen)
                    6. Hang op en 'rijd verder'
                    7. Met Spotify op de achtergrond weer op afspelen.
                    8. Schakel over naar FM op voorgrond.

Bij mij liep FM dan geregeld vast. En 12.3 dus elke keer. Oh ja dit lijkt ook te gebeuren als ik een telefoontje krijg en bij stap 3 verder ga.

Diagnose bestand gestuurd. Vrijdag 12-7 ochtend ergens rond 6.30 en 7.30 uur en avond 18.30 - 19.30. Beide keren Android pop up ''app reageert niet...."
                    S23+ twan.....

Twan Bedankt voor de stappen! Die gaan we doorlopen en proberen na te bootsen.

7 dagen later
                        Ruben-FM heeft de discussie gesloten .
                          2 maanden later
                          Ruben-FM heeft deze discussie losgemaakt .